2014. március 29., szombat

MOHA ÉS PÁFRÁNY

Robi az utóbbi időben vonzódik a Mátrához, nekem gyerekkori élményeim fűződnek a hegységhez. Fiatalon keresztbe – kasul betúráztam, és nagyon szeretem. Imádom az andezitet, ezért egyértelmű volt, hogy előbb utóbb ellátogatunk Pálosvörösmartra, a Hollókő sziklákra egy kis mászó túrára.

Budapesttől 87 km-re van Pálosvörösmart, ahonnan utunk vezetett a sziklák felé. A takaros kis falu temploma mellett találtunk egy kis parkolót, és mint utóbb megtudtuk, pár száz méterre feljebb, a temetőnél is le lehet parkolni. A temető után hamar rátaláltunk a piros háromszögre, ami 30 perces kényelmes gyaloglás után felvezetett minket az andezit tömbök tetejére. Csodás időnk volt, az erdő buján zöldellt már, apró virágok szegélyezték az ösvényeket, a levegőben már ott volt a tavasz illata. Ahogy felértünk és a teraszos andezit tömbökön szökdécseltünk, a szemben lévő domboldalon szarvas csordát pillantottunk meg, ahogy két – három méteres távolságra száguldanak a fák közt. A lomb még nem olyan sűrű, hogy elrejtette volna őket. Gyönyörködtünk egy kicsit, aztán a tömbök végén, egy kis ösvényen leereszkedtünk a falak alá. (A piros háromszög az út elején egyébként elágazik, és aki nem akar felmászni a tetőre, választhatja az alsó ösvényt, azonban ha sűrű a növényzet, talán lentről nehezebb rátalálni kicsit.)

Olyan látványt nyújt a fal, mintha fekete bástyák dőlnének egymásnak, hívogatóan magas falakkal gyönyörködtetik a mászót. Andezit, pormentes, fekete rétegek, hívogató fogásokat, biztos lépéseket adnak a nehezebb falakon is. Hármas és négyes falakat nem nagyon találni. Kiépítve (V-) -tól felfelé vannak. Én magam nagyon szeretem az andezitet, mert alapvetően lábból mászom, és ezen a kőzeten atom biztos lépések segítik a mászást, azonban ujjas fogások nehezítik, amik ránevelnek arra, hogy a sziklához húzzuk magunkat. Andeziten mindig jobban mászom, és az önbizalmam is nagyobb. Bízom a kőben. Kevés rajta a zöldség, néhol mohától zöldell, helyenként páfrányok nőnek rajta, de alapvetően tiszta, nem omlik, ha törik, akkor egyértelműen lötyög, tapad tisztességgel. Robi is sokat tanult technikából ezeken a falakon.

A falakat takarosan rendbe tették az utóbbi időben. A tömbtetőkön ezüstösen csillan a napfény az új pántokon, a falban több helyen fényes nittek, és átfestett, jól olvasható út nevek tanúsítják, hogy ezt a helyet bizony karban tartják. Több szempontból is ajánlott gyakorlásra, tanulásra a hely. Pár perc alatt fel lehet szaladni a tetejére, és belógatható a kötél a nehezebb utakba is, így felsővel is lehet próbálkozni a nehezebb részeken. Elől mászásra is jól alkalmas, bár volt ahol merészen ritkán voltak szögek, de a legtöbb út jól belátható és megtervezhető. Már megérkezéskor megakadt a szemem a Két Lottin. Rámorogtam, mint egy oroszlán, mikor végignéztem rajta, és vonzott az út, mindenképp meg kellett próbálni.

Az utak viccesek: ,,Nándi már nagy fiú” , ,,Akasszál már” … J Beszédesen vonzóak a falak. Olyan megbabonázós érzés.

A falak alatt kényelmesen le lehet cuccolni, távolról is fotózni, kifeküdni nagyobb tömbökre napozni, igen vendégmarasztaló helymászó bandák számára. Rajtunk kívül egyetlen egy párral találkoztunk, egyébként teljesen egyedül voltunk, ami arról árulkodik, hogy azért a harminc perces kaptató miatt talán nincs ott soha tolongás. Az utak egyharmadát sem másztuk. Mindenképp visszamegyünk oda. Van ott még egy-két barátságosabb áthajlás, kisebb kémény jellegű szakaszok, kisebb technikás táblák is, amikre mindenképp rá kell próbálni. Végül kimásztam a Két Lottit felsővel. Egy (VII-)-os út. Kicsit a végén talán kimásztam belőle, de csak kicsit. Legközelebb talán elkezdek előlbe is. Most már éppen ideje, és a hely is éppen alkalmas erre az áttörésre.